مادر رشید اسماعیلی:پسرم در زندان سپاه است

Posted: November 1, 2012 in Uncategorized

بیش از پنجاه روز از بازداشت رشید اسماعیلی، عضو شورای سیاست گذاری سازمان ادوار تحکیم وحدت می گذرد اما تاکنون اتهام وی مشخص نشده است.

حقانی، مادر رشید اسماعیلی با ابراز نگرانی از وضعیت نامعلوم فرزندش به “جرس” می گوید: “روز شنبه یک تماس کوتاه تلفنی با منزل گرفت و گفت هنوز در زندان سپاه تحت بازجویی است. در پی گیری ها که داشتیم می، گویند پرونده او هنوز تکمیل نشده است تا به بازپرسی بفرستند. وکیل هم پیگیر است اما تا پرونده را به بازپرسی ارسال نکنند نمی تواند به پرونده دسترسی داشته باشد.”

این دانشجوی محروم از تحصیل از روز هیجدهم شهریور در بازداشت و در بند الف سپاه در زندان دستگرد اصفهان بسر می برد.

چندی پیش جمعی از فعالان مدنی، سیاسی و دانشجویی با انتشار بیانیه ای در اعتراض به وضعیت رشید اسماعلیلی از مسئولان امنیتی و قضایی خواسته بودند به دستگیری “خودسرانه” و اعمال فشار بر فعالان سیاسی و مدنی پایان دهند. در بخشی از این بیانیه آمده است که رشید اسماعیلی یک فعال مدنی است که نظرات و دیدگاههایش را به طور علنی انتشار داده و نوشته ها و فعالیتهایش نشان می دهد که دغدغه گشودن روزنه ای از اصلاح در ساختار جمهوری اسلامی را داشته است.

مادر این روزنامه نگار خاطرنشان می کند: “ما هنوز نمی دانیم اتهامش چیست؟ در ملاقاتی هم که داشتیم فیلم برداری می کردند و شرایط طوری بود که اصلا نمی توانستیم سوال کنیم که در چه شرایطی نگهداری می شود و آیا خودش تفهیم اتهام شده یا نه؟ تمام نوشته های رشید منتشر شده و هیچ چیز خلاف قانون ننوشته است. او یک آدم اهل مطالعه و میانه رو بود.”

هم دانشگاهی رشید اسماعیلی با بیان اینکه این برخوردهای غیرقانونی تازگی ندارد، به محرومیت او از تحصیل اشاره کرده و می گوید: “رشید در رشته حقوق بشر و در دانشگاه علامه درس می‌خواند. تقریبا در مرحله دفاع از پایان نامه اش بود که او را از دانشگاه اخراج کردند. در حکم اخراجش هم هیچ دلیلی ذکر نشده بود. دردآورتر آن است که نصف پایان نامه خود را هم نوشته بود که از دانشگاه اخراجش کردند. پس از آن رشید بیشتر بر روی فعالیت های حقوق بشر متمرکز شد و در عرصه رسانه ها قلم زد.”

رشید اسماعیلی، دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق بشر بود که در سال ۸۵ با حکمی در کمیته انظباطی دانشگاه علامه از تحصیل محروم شد.

رشید اسماعیلی در نشست خبری کانون مدافعان حقوق بشر ضمن اعتراض به این برخوردها عنوان کرده بود: ” همه ی ما به خاطر بیان اعتقاداتمان از حق آموزش و تحصیل محروم شده ایم پس آقای احمدی نژاد چگونه به خود اجازه می دهد که ایران را آزادترین کشور دنیا و دانشجویان ایرانی را بهره مند از آزادی کامل بداند؟ همین وجود ما تعلیقی ها بهترین دلیل برای نبود آزادی در دانشگاههای ایران است. نقض حقوق بشر را در ایران ، سریالی تکراری و گویی کارگردانان آن هیچ قصدی برای خاتمه دادن به آن ندارند.”

گفتنی است در سال ۸۵ وزیر علوم کابینه نهم اعلام کرده بود که از ادامه تحصیل در مقطع بالاتر دانشجویانی که دارای سه ستاره در پرونده خود باشند، جلوگیری می شود. بدنبال این اظهارات بود که ۵۸ دانشجو ستاره دار و از ادامه تحصیل محروم شدند.

پس از اعتراض دانشجویان، در آذر سال ۸۵ محمود احمدی نژاد در سخنرانی خود در دانشگاه امیرکبیر در واکنش به اعتراض دانشجویان محروم از ادامه تحصیل گفته بود که دستور می ‌دهم به دانشجویان ستاره‌دار درجه‌ ستوانی بدهند!

گفتنی است، رشید اسماعیلی در سوم دی ماه ۸۸ نیز پس از احضار به اداره اطلاعات اصفهان دستگیر و هفتاد روز را در بازداشت به سر برده بود و پس از آزادی با قرار وثیقه در دادگاهی به یک سال و شش ماه حبس تعلیقی به مدت سه سال محکوم شد.

مادر این فعال دانشجویی سابق ضمن درخواست آزادی فرزندش از مسئولین بیان کرد: “امیدوارم هر چه زودتر رشید را آزاد کنند. البته رشید تحت هر شرایطی روحیه خودش را حفظ می کند اما از نظر جسمی هیچ اطلاعی از وضعیتش نداریم و نگران او هستیم.”

ادوار کبک آگاه است

Leave a comment